Svar: Dagsrytme for tvillinger

25. august 2009

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Det er umiddelbart en fin plan for dagen du har, men måske ligger de to måltider kl. 14 og 17 for tæt på hinanden og måske ville de trives bedre med et lidt længere interval og så mælk imellem netop disse to måltider.

Det er fint at du gerne vil forsøge med lidt brødhapsere, de fleste børn er dog 8 måneder inden de kan spise dette, men nogen kan før og du må gerne prøve med lidt rugbrødshapsere til frokost. Stadig skal de dog have deres grøntsagsmos ved siden af, faktisk vil de fleste spise grøntsagsmos ved siden af rugbrødshapserne i 8-9 månedersalderen og så begynder grøntsagerne stille og roligt at blive serveret som små bidder ved siden af rugbrøddet. Grøntsager, kød og fisk bliver således en del af en naturlig frokost.

En forslag til en ny dagsplan med lidt mere med i og plads til mere aftensmad kunne måske se således ud:

Tidlig morgen 06.30: Flaske ca. 100-150ml for at give plads til lidt morgengrød

Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca kl. 9

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med lidt små rugbrødshapsere

Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl 13 som nu

Eftermiddag 15.30-16: Flaske, evt. lidt frisk blød frugt i ...

Annonce

... hånden at sutte på, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Får mere og mere familiemad, gerne ris med lidt sovs, kogte grøntsager, brødskorper og lignende at gumle på.

Flaske og puttes til natten ca 19.30 med vælling som nu

Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Som du kan se af planen så foreslår jeg at du skruer lidt ned for mælkemængden om morgenen og giver lidt grød at starte dagen på. Herefter kan børnene sove deres lur som de plejer (evt. puttet lidt senere end nu) og når de så vågner, er blevet skiftet og har leget lidt, så kan de få frokost og her gerne grøntsagsmos og rugbrødshapserne, som du gerne vil begynde på.

Flaske gives igen inden middagslur og som sagt også gerne om eftermiddagen i stedet for grød, hvorefter de så forhåbentlig har bedre appetit til grøntsagsmosen om aftenen.

Så jeg har ændret lidt på madtilbuddet igennem dagen og en lille smule på tiderne - håber det hjælper videre, uden at forstyrre for meget ... ellers må du holde fast i den plan du allerede har, som sagt er den også helt fin - spiser de så ikke noget særlig om aftenen, så prøv med en flaske kl. 15 i stedet for grød - det mætter nok for meget :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor