Svar: Dagsrytme for tvillinger
25. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er umiddelbart en fin plan for dagen du har, men måske ligger de to måltider kl. 14 og 17 for tæt på hinanden og måske ville de trives bedre med et lidt længere interval og så mælk imellem netop disse to måltider.
Det er fint at du gerne vil forsøge med lidt brødhapsere, de fleste børn er dog 8 måneder inden de kan spise dette, men nogen kan før og du må gerne prøve med lidt rugbrødshapsere til frokost. Stadig skal de dog have deres grøntsagsmos ved siden af, faktisk vil de fleste spise grøntsagsmos ved siden af rugbrødshapserne i 8-9 månedersalderen og så begynder grøntsagerne stille og roligt at blive serveret som små bidder ved siden af rugbrøddet. Grøntsager, kød og fisk bliver således en del af en naturlig frokost.
En forslag til en ny dagsplan med lidt mere med i og plads til mere aftensmad kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 06.30: Flaske ca. 100-150ml for at give plads til lidt morgengrød
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 9
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med lidt små rugbrødshapsere
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl 13 som nu
Eftermiddag 15.30-16: Flaske, evt. lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Får mere og mere familiemad, gerne ris med lidt sovs, kogte grøntsager, brødskorper og lignende at gumle på.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 med vælling som nu
Sen aften 23-24: Flaske og sover til næste morgen tidlig
Som du kan se af planen så foreslår jeg at du skruer lidt ned for mælkemængden om morgenen og giver lidt grød at starte dagen på. Herefter kan børnene sove deres lur som de plejer (evt. puttet lidt senere end nu) og når de så vågner, er blevet skiftet og har leget lidt, så kan de få frokost og her gerne grøntsagsmos og rugbrødshapserne, som du gerne vil begynde på.
Flaske gives igen inden middagslur og som sagt også gerne om eftermiddagen i stedet for grød, hvorefter de så forhåbentlig har bedre appetit til grøntsagsmosen om aftenen.
Så jeg har ændret lidt på madtilbuddet igennem dagen og en lille smule på tiderne - håber det hjælper videre, uden at forstyrre for meget ... ellers må du holde fast i den plan du allerede har, som sagt er den også helt fin - spiser de så ikke noget særlig om aftenen, så prøv med en flaske kl. 15 i stedet for grød - det mætter nok for meget :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske